• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp ska jag ge upp eller kom med ideer

jobbigtnu

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Juli 2017
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Behöver tips på vad jag kan göra. Var på väg från träsket, blev sjuk. Kom tillbaka i matchen, bytte jobb som gav bättre betalt, men nu är det paus på det. Har en del jobb (bara vikariat), men förstår inte hur jag ska komma ur allt behöver lirka mig fram till april och frågan är klarar jag det. Vilka är hårda om man är sen med återbetalning?

Har nu Avida betalar 2000 i månaden
Marginalen 1500 kr
Santander 3000
Seb 3000
Handelsbanken 1200
Collector 2000
Credigo 1500
easycredit 1500
Credway 1500
Ferratum 2000
Risicum 3000
Pluskan 700
Fairlo 400
Happycash 400
forex 600
glömde Klarna 3000 i månaden :(

utöver det hyra och tel bredband 4000

lön innan allt pausades 33000 efter skatt, nu 23000 behöver förslag på överlevnadstips till april och som vilken skicklig person som helst kan räkna ut så går inte matematiken ihop.

Har i värsta fall en bostadsrätt som jag kan sälja eller värdera antar jag aldrig gjort sådant så kan inget om hur det fungerar. Kan vid försäljning få 200000 i vinst , men måste ju bo någonstans. Har inga anmärkningar ännu. Bisnode 1 creditsafe hög Kreditbetyg 5,7 har fyra förfrågningar det senaste året. Har underskott på 100000. årsinkomst 470000. Alla tips mottages. I övrigt önskar jag alla ett bättre 2020 och att ni klarar er ur era kluriga situationer. Ska jag bara ge upp, det vill jag inte liksom
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Shopaholic169

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
317
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Var i Sverige bor du? I Stockholm blir det ju jätte svårt om du ska sälja din bostadsrätt. Då kanske du hamnar med ockerhyra istället. Och ja, folk gör det än fast att det finns lag på de nu. Men klarna brukar väl gå att betala en liten summa på i taget? Ferratum hade jag också prioriterat för dem har jag släppt till kronofogden+ alla andra 45 lån typ. Men dem är lite halvt obehagliga att ha efter sig då det är ett företag i ett annat land. Men några månader innan jag släppte mina lån så pratade jag med ganska många av dessa och när man tar till sig mod och gör det så är dem ganska schyssta på att göra upp en återbetalningsplan. Kanske kan halvera kostnaden iallafall om du berättar situationen. Dem största lånen kanske du kan få betala tillbaka i 3 månader elr mer. Dem är inte värda att släppa! Då dem inte är så stora (?) så försök få tag i alla företag på telefon och sitt ner med block och papper är mitt bästa tips!
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Vad händer i april?

Som ovan rekommenderar jag också att du ringer och mailar och förklarar din situation dvs lägre inkomst osv. Upprepa tills det ger resultat och Ge inte upp! Blir det jobbigt, ta ett företag om dagen. Av erfarenhet går det att få tillfälliga betalplaner, lägre belopp, betalfria månader, amorteringsfritt etc men det krävs att man är ihärdig och ärlig.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag vet att det bara är småpengar men jag måste ändå tipsa om att bli bra på vad som kan sälja. Köpte något för 5 kr som jag sålde för 100, något för 20 kr som jag sålde för 400 osv. Det är så himla kul.
Du får ju gå 50 000 plus.
Sen kan du göra saker själv som du säljer om du är bra på handarbete.
Jag förstår att du har panik men du behöver en strategi, fundera över vilka du vill ha bort och inte ha hos kronofgden om du inte hinner få in pengar och försök få bort dessa,
 

jobbigtnu

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Juli 2017
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Var i Sverige bor du? I Stockholm blir det ju jätte svårt om du ska sälja din bostadsrätt. Då kanske du hamnar med ockerhyra istället. Och ja, folk gör det än fast att det finns lag på de nu. Men klarna brukar väl gå att betala en liten summa på i taget? Ferratum hade jag också prioriterat för dem har jag släppt till kronofogden+ alla andra 45 lån typ. Men dem är lite halvt obehagliga att ha efter sig då det är ett företag i ett annat land. Men några månader innan jag släppte mina lån så pratade jag med ganska många av dessa och när man tar till sig mod och gör det så är dem ganska schyssta på att göra upp en återbetalningsplan. Kanske kan halvera kostnaden iallafall om du berättar situationen. Dem största lånen kanske du kan få betala tillbaka i 3 månader elr mer. Dem är inte värda att släppa! Då dem inte är så stora (?) så försök få tag i alla företag på telefon och sitt ner med block och papper är mitt bästa tips!

Bor i Malmö har nu bara kvar hyran/avgift måste betalas Risicum, just Ferratum, Forex och Credigo fast har bara 800 kr kvar tillkommer säkert en årsränta på seb också på 300kr eller något, brukar vara så. Funderar på hur jag ska lösa allt det värsta är att nästa månad blir lite tuffare, men i februari bättre för att nog klara sig i april. Testade att höra med Handelsbanken om utökat bolån , den jag talade med sa att jag skulle skicka in ansökan. Lägenheten är värd nästan det dubbla med när jag tog lånet, men med mina förutsättningar på UC är jag tveksam till att jag får det även om det är för att baka in andra lån. Tack för tips!
 

jobbigtnu

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Juli 2017
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Vad händer i april?

Som ovan rekommenderar jag också att du ringer och mailar och förklarar din situation dvs lägre inkomst osv. Upprepa tills det ger resultat och Ge inte upp! Blir det jobbigt, ta ett företag om dagen. Av erfarenhet går det att få tillfälliga betalplaner, lägre belopp, betalfria månader, amorteringsfritt etc men det krävs att man är ihärdig och ärlig.

Jag har ett extrajobb från april som ger mig mellan 7-10000 kr extra efter skatt varje månad i ett halvår. Det är redan jobbigt känner mig som en liten fågelskit och skäms faktiskt att jag hamnat så här illa på det. Försöker hålla masken utåt sett men nu har verkligheten kommit ifatt på riktigt. Tack för tips!
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 884
Mottagna reaktioner
1 873
Poäng
1 277
Om du tänker gå vidare med försäljning av lägenheten måste du se till att fixa nytt boende innan du får anmärkningar! Står du i bostadsköer?
 

jobbigtnu

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Juli 2017
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Jag vet att det bara är småpengar men jag måste ändå tipsa om att bli bra på vad som kan sälja. Köpte något för 5 kr som jag sålde för 100, något för 20 kr som jag sålde för 400 osv. Det är så himla kul.
Du får ju gå 50 000 plus.
Sen kan du göra saker själv som du säljer om du är bra på handarbete.
Jag förstår att du har panik men du behöver en strategi, fundera över vilka du vill ha bort och inte ha hos kronofgden om du inte hinner få in pengar och försök få bort dessa,

Gjorde lite så igår ska lägga upp en del och se om jag kan skrapa ihop där har en bekant som faktiskt gör 25000 i månaden på att sälja på olika forum. Han köper mest gamla leksaksfigurer och tidningar sedan säljer han. Men jag måste ju ha ett kapital för att kunna köpa lite om jag ska sälja så det är ett dilemma. Har i alla fall massor med mat i frysen alltid något och det är bara jag inga barn som drabbas också ett plus. Har kvar hyran/avgift som måste betalas Risicum, just Ferratum, Forex och Credigo fast har bara 800 kr kvar på kontot, allt annat är betalt så här långt. Vill inte ha något hos kronofogden men känns som det bara är totalt kört för mig fattar inte vilken drömvärld jag levt i tyvärr känns fruktansvärt. Trodde allt vara bättre hade 30000 extra för två månader sedan innan allt med jobbet hände valde att betala ett lån borde ha sparat , men visste inte om att mitt nuvarande skulle sluta tyvärr så nu sitter jag här och förbannar mig själv och undrar hur jag kunde förstöra mitt liv så här
 

jobbigtnu

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Juli 2017
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Om du tänker gå vidare med försäljning av lägenheten måste du se till att fixa nytt boende innan du får anmärkningar! Står du i bostadsköer?

Nej har inte alls varit beredd på detta så står inte i någon kö alls får i värsta fall flytta till min far om det är ok för honom som egentligen ska till äldreboende, men nöden har ingen lag och tänker att kan jag spara in de pengarna så kan jag kanske komma på rätt köl igen. Hoppas går ju , men jag kan inte se ljuset just nu enbart mörker
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Jag har ett extrajobb från april som ger mig mellan 7-10000 kr extra efter skatt varje månad i ett halvår. Det är redan jobbigt känner mig som en liten fågelskit och skäms faktiskt att jag hamnat så här illa på det. Försöker hålla masken utåt sett men nu har verkligheten kommit ifatt på riktigt. Tack för tips!

Skam gör sannolikt att man inte hamnar där igen så det är inte alltid dåligt. Har själv varit i den mörkaste avgrunden och ringt/mailat/bönat/bett och det har hjälpt i de perioderna. Dels rent ekonomiskt men också för att det föds kraft och kämparglöd ur det. Kämpa vidare, vi finns här!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp